Nykyään lähes jokaisella koulutaipaleensa aloittavalla lapsella on oma puhelin. Monet vanhemmat pohtivat, millainen puhelin ja millainen liittymä lapselle kannattaa hankkia. Tässä artikkelissa annamme vinkkejä sopivan puhelimen ja liittymän valintaan.

Milloin lapsi tarvitsee puhelimen?

Tärkein syy puhelimen hankintaan on yleensä yhteydenpito lapsen ja vanhempien välillä. Kun lapsi liikkuu koulumatkat ja kodin ympäristössä omatoimisesti, kannattaa puhelimen ostamista harkita.

Vaikka puhelin on usein ajankohtainen hankinta jo ekaluokkalaiselle, ei ensimmäisenä kannata sännätä hankkimaan uusinta älypuhelinta. Peruspuhelimia, myös älyllä varustettuna, saa alle 100 eurolla, joten ensipuhelimeksi ei välttämättä kannata hankkia 500 euron laitetta.

Lapsilla on taipumus vertailla puhelimia ja niiden ominaisuuksia, joten lapsi saattaa toivoa jotain tiettyä merkkiä tai mallia vain siksi, että hän on kuullut kyseisen puhelimen olevan erityisen arvostettu. Toisaalta pienikin lapsi ymmärtää, että kallisarvoisen laitteen mukana tulee myös vastuuta eikä esimerkiksi kadonnutta puhelinta voi aina korvata. Lasten kanssa kannattaa keskustella puheliminten ja muiden laitteiden arvosta ja opettaa heille vastuunkantoa. Lapselle kannattaa myös varhaisessa vaiheessa neuvoa, ettei omaa puhelinta pidä antaa toisten käytettäväksi ilman erityistä syytä.

Millainen puhelin lapselle kannattaa hankkia?

Jos lapsi käyttää puhelinta vain soittamiseen ja tekstiviestien lähettämiseen, riittää hänelle hyvin muutaman kymmenen euron arvoinen peruspuhelin. Usein lapset kuitenkin haluavat ottaa kameralla esimerkiksi kuvia, jolloin kannattaa hankkia riittävän hyvällä kameralla varustettu puhelin. Vaikka monissa sosiaalisen median sovelluksissa, kuten WhatsAppissa, suositellut ikärajat ovat vähintään 10 vuotta, monet perheet käyttävät sosiaalista mediaa perheen sisäiseen viestintään jo pienten koululaisten kanssa. Tällöin viestintä on usein tekstiviestien lähettämistä edullisempaa, ja se mahdollistaa myös ryhmässä kommunikoinnin.

Liittymän valinta lapsen puhelimeen

Jos lapselle hankitaan puhelin, tarvitsee hän siihen myös liittymän. Liittymätyyppejä on tarjolla valtavasti, ja vanhemmalle voi olla haastavaa päättää, millaisen liittymään lapsi tarvitsee. Yleensä lapsille sopii hyvin perusliittymä, joka sisältää sekä puheaikaa että ilmaisia tekstiviestejä. Jos perheen kesken viestitään paljon soittamalla, voi valita erityisen perheliittymän, jossa perheenjäsenten väliset puhelut ovat ilmaisia. Jos lapsi käyttää puhelimella internetiä ja esimerkiksi WhatsAppia, hän tarvitsee liittymäänsä myös nettiyhteyden. Pienelle lapselle riittää hyvin perusnettiyhteys, mutta esimerkiksi videoiden katselu nostaa vaatimustasoa nopeasti.

Lapsen liittymään voi asettaa erilaisia estoja, jotta lapsi ei vahingossa soita esimerkiksi kalliisiin palvelunumeroihin. Nykyään esimerkiksi monet välipala-automaatit ja lippupalvelut toimivat matkapuhelimella, joten puhelimen jouduttua vääriin käsiin saattaa laskua kertyä hyvinkin nopeasti. Jos puhelinlaskut halutaan pitää tarkasti kurissa, saattaa prepaid-liittymä olla pienelle lapselle sopivin vaihtoehto. Tällaisella liittymällä lapsi pystyy vielä saldon loputtuakin ottamaan vastaan puheluita.

Millaista ohjausta lapsi tarvitsee?

Digiaikana syntyneetkään lapset eivät osaa käyttää teknisiä laitteita ilman harjoittelua ja aikuisen opastusta. Lapset tarvitsevat apua puhelimen peruskäytön opetteluun, esimerkiksi puhelinluettelon luomiseen, soittamiseen ja vastaamiseen. Erityisen paljon tukea pienet lapset tarvitsevat kuitenkin sovellusten hallinassa. Jos vanhemmat hankkivat lapselleen älypuhelimen, he joutuvat jo hyvin varhaisessa vaiheessa pohtimaan, milloin ja miten he sallivat lapsen käyttävän internetiä ja sosiaalisen median palveluita.

Yleisellä tasolla puhuen puhelimen – samoin kuin muidenkin laitteiden – käyttöön kannattaa sopia yhteiset pelisäännöt. Lapsen kanssa voi sopia, missä puhelinta säilytetään yöllä, mitä sovelluksia lapsi saa käyttää ja onko hänellä lupa esimerkiksi asentaa puhelimeen uusia sovelluksia ilman vanhempien lupaa. Vanhemmat voivat seurata ja rajoittaa lapsen puhelimen käyttöä erilaisten sovellusten avulla. Myös kouluilla on omia puhelimen käyttöön liittyviä sääntöjä ja ohjeita, joista kannattaa lasten kanssa keskustella myös kotona.